Conducere:
Vanț Mariana, Director executiv
Plugar Gabriela Marina, Director executiv adjunct
Parcul Traian nr. 5, Oradea
0259/432809
0259/468180
directia_ec@cjbihor.ro
Atribuţii:
(1) Direcţia economică este structura funcțională a aparatului de specialitate al Consiliului județean care asigură gestionarea, administrarea și utilizarea resurselor financiare, materiale și umane din cadrul Consiliului Județean Bihor și a județului Bihor.
(2) Structura Direcţiei generale economice este următoarea:
- Compartimentul financiar contabil;
- Compartimentul achiziţii publice;
- Compartimentul Unitatea de achiziții publice centralizare (UCA)
- Compartimentul resurse umane
- Compartimentul administrativ;
(3) În gestionarea resurselor financiare nerambursabile comunitare, aferente proiectelor derulate la nivelul consiliului judeţean sau a consiliilor locale, direcţia generală participă la desfăşurarea de activităţi de control financiar, efectuare a plăţilor, precum şi activităţi specifice de coordonare, care nu sunt în sarcina altor structuri din aparatul de specialitate al consiliului judeţean.
Compartimentul financiar contabil
Atribuţiile Compartimentului financiar contabil sunt următoarele:
- organizează, îndrumă şi coordonează acţiunea de elaborare a bugetului propriu al consiliului judeţean şi defalcarea prevederilor bugetare pe instituţiile finanțate de Consiliului Judeţean Bihor în baza fundamentărilor primite de la acestea;
- întocmeşte proiectul bugetului propriu, verifică, analizează şi centralizează bugetele instituţiilor subordonate, având obligaţia respectării structurii pe capitole şi subcapitole a bugetelor respective, potrivit legislaţiei în vigoare;
- în vederea finanţării cheltuielilor privind unităţile subordonate comunică unităţilor subordonate indicatorii financiari aprobaţi, verifică şi corelează repartizarea pe trimestre a sumelor în funcţie de propunerile făcute de unităţile subordonate prin proiectele de buget;
- estimează cuantumul veniturilor proprii pe fiecare capitol pentru bugetul propriu al consiliului judeţean, estimează nivelul cheltuielilor ce pot fi executate pe fiecare capitol, subcapitol, titluri, articole şi alineate, pentru bugetul consiliului judeţean;
- elaborează variante privind nivelul şi evoluţia cheltuielilor pentru acţiunile finanţate din bugetul judeţean şi bugetele instituţiilor publice subordonate, cu venituri extrabugetare;
- verifică şi analizează proiectele bugetelor instituţiilor subordonate, urmărind necesitatea,
oportunitatea şi baza legală a cheltuielilor, justa dimensionare a cheltuielilor bugetare şi din alte fonduri, mobilizarea resurselor existente şi creşterea eficienţei în utilizarea fondurilor; - solicită pe bază de note de fundamentare rectificări bugetare de la ministerele de resort;
- analizează şi centralizează solicitările unităţilor administrativ-teritoriale privind necesarul de fonduri pentru cofinanţarea proiectelor de infrastructură şi programelor de dezvoltare locală;
- elaborează analize privind evoluţia indicatorilor bugetari;
- elaborează proiecte de hotărâri privind aprobarea / rectificarea bugetului local al Județului Bihor și a institutiilor subordonate;
- analizează cererile şi elaborează documentaţiile privind deschiderea creditelor bugetare la trezorerie pentru cheltuielile secţiunii de funcţionare şi de dezvoltare, urmărind respectarea legalităţii, necesităţii şi oportunităţii acestora în limitele aprobate prin buget şi în raport cu îndeplinirea acţiunilor şi utilizării mijloacelor financiare acordate anterior;
- redactează proiecte de hotărâre privind stabilirea de taxe, potrivit Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
- răspunde de stabilirea, constatarea şi controlul, urmărirea şi încasarea impozitelor, taxelor şi a altor venituri ale bugetului propriu;
- în baza contractelor încheiate operează facturarea lunară a creanţelor;
- efectuează plăţi în vederea stingerii obligaţiilor de plată derivate din angajamentele legale ale instituţie;
- asigură transferul sumelor aprobate prin buget instituţiilor subordonate consiliului judeţean;
- introduce angajamente și recepții în programul național FOREXEBUG în vederea decontării operațiunilor de plăți prin conturile instituției, deschise la Trezoreria Statului;
- elaborează politicile contabile aplicabile la nivelul consiliului judeţean care sunt utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale în conformitate cu reglementările contabile în vigoare;
- organizează şi conduce contabilitatea: capitalurilor proprii, împrumuturilor şi datoriilor asimilate, activelor fixe, stocurilor, terţilor, operaţiunilor la trezoreria statului şi la instituţiile de credit, veniturilor şi cheltuielilor bugetare, precum şi a angajamentelor bugetare;
- asigură întocmirea, circulaţia şi păstrarea documentelor justificative care stau la baza
înregistrărilor contabile; - în caz de pierdere, sustragere sau distrugere a documentelor financiar-contabile ia măsuri de reconstituire a acestora, potrivit reglementărilor emise în acest sens;
- asigură efectuarea corectă, sistematică şi cronologică a înregistrărilor contabile, prelucrarea, publicarea şi păstrarea informaţiilor cu privire la poziţia financiară, performanţa financiară şi fluxurile de trezorerie, atât pentru cerinţele interne cât şi în relaţiile cu terţii;
- întocmeşte, editează şi păstrează registrele de contabilitate obligatorii: Registrul-jurnal, Registrul-inventar şi Cartea-mare;
- asigură efectuarea inventarierii elementelor de activ şi de pasiv la nivelul aparatului de specialitate al consiliului judeţean, determină rezultatele acesteia pe care le supune aprobării persoanelor competente; înregistrează în contabilitate valorificarea inventarierii în vederea cuprinderii acesteia în situaţiile financiar-contabile anuale;
- înregistează operaţiunile de închidere a exerciţiului financiar şi stabilirea rezultatului execuţiei bugetare;
- colectează şi analizează execuţiile de casă lunare ale instituţiilor subordonate Consiliului Judeţean Bihor;
- întocmeşte raportările financiare lunare conform normelor elaborate de Ministerul Finanţelor Publice;
- întocmeşte situaţiile financiare trimestriale şi anuale aferente bugetului propriu: bilanţ, contul de rezultat patrimonial, situaţia fluxirilor de trezorerie, anexele la acestea;
- întocmeşte situaţiile financiare centralizate (trimestriale şi anuale) conform normelor elaborate de Ministerul Finanțelor Publice prin completarea formularelor solicitate: bilanţ, cont de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, conturi de execuţie bugetară şi anexe; Asigură prelucrarea acestora în programul informatic pus la dispoziție de Ministerul Finanţelor Publice şi pe suport de hârtie;
- asigură întocmirea și depunerea formularelor din sfera raportării situațiilor financiare în sistemul național de raportare FOREXEBUG;
- în lunile aprilie, iulie şi octombrie, pentru trimestrul expirat, şi cel târziu în decembrie, pentru trimestrul al patrulea, prezintă în şedinţă publică, spre analiză şi aprobare de către autorităţile deliberative, execuţia bugetelor întocmite pe cele două secţiuni: de funcţionare şi dezvoltare, cu scopul de a redimensiona cheltuielile în raport cu gradul de colectare a veniturilor, prin rectificare bugetară locală;
- întocmeşte, editează şi păstrează subregistrul datoriei publice locale interne directe a Județului Bihor precum și subregistrul datoriei publice locale interne garantate;
- întocmeşte raportările lunare privind datoria publică locală conform legislaţiei specifice în vigoare
Compartimentul achiziţii publice
Atribuţiile Compartimentului achiziţii publice sunt următoarele:
- Întreprinde toate demersurile necesare pentru înregistrarea/reînnoirea/recuperarea înregistrării autorității contractante în SICAP sau recuperarea certificatului digital, dacă este cazul.
- Solicită, centralizează şi analizează necesarul de achiziţii publice prevăzute în bugetul propriu al Consiliului Judeţean Bihor.
- Elaborează și, după caz, actualizează, pe baza necesităților transmise de celelalte compartimente ale autorității contractante, programul anual al achizițiilor publice, și, dacă e cazul, strategia anuală de achiziții.
- Planifică și pregătește graficul de organizare și realizare/derulare al procedurilor de achiziţii publice, in funcţie de valoarea resurselor financiare proprii bugetelor fiecărei structuri.
- Îndeplinește obligațiile referitoare la publicitatea și transparența procedurilor de achiziție publică, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
- Pregăteşte şi elaborează documentaţia de atribuire aferentă procedurii de achiziţie publică în conformitate cu solicitările structurilor beneficiare, împreuna cu compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Judeţean Bihor.
- Încurajează și asigură mediul concurenţial cu privire la modul de desfăşurare al procedurilor iniţiate (invitaţii de participare, site-ul Consiliului Judeţean Bihor, adresă poştă electronică);
- Asigură multiplicarea şi distribuirea documentelor specifice procesului de realizare a achiziţiilor publice;
- Oferă relaţii, clarificări, completări referitoare la documentatia de atribuire, în limitele stabilite de specificul legislaţiei în vigoare, la solicitarea tuturor celor interesați;
- Face propuneri privind constituirea comisiilor de evaluare şi redactează referatul și dispoziţia Preşedintelui referitoare la componenţa comisiei;
- Aplică, derulează și finalizează procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică.
- Poate face parte din comisiile de evaluare ale procedurilor de achiziție publică sau din alte comisii de specialitate, conform prevederilor legale în vigoare;
- Acordă comisiilor de evaluare consultări referitoare la conţinutul documentaţiei de atribuire, după caz;
- Asigură toate condiţiile necesare elaborării și comunicării, după caz, a tuturor documentelor specifice procedurilor de achiziție (redactarea proceselor verbale, solicitărilor de clarificare, raportului de atribuire, comunicarea rezultatelor, restituirea garanţiilor de participare, etc.);
- Elaborează toate documentele și întreprinde toate activitățile necesare pentru soluționarea contestaţiilor ce privesc procedurile de achiziție publică, la nivel de Consiliul Național şi comunicarea rezolvării acestora;
- Realizează achizițiile directe necesare, în conformitate cu solicitările primite de la compartimentele de specialitate.
- Constituie și păstrează dosarul achiziţiei pentru toate procedurile derulate, precum și pentru achizițiile directe.
- Asigură elaborarea contractelor de achiziţie publică încheiate de către Consiliul Județean Bihor;
- Îndrumă şi acordă consultanţă consiliilor locale şi altor instituţii publice care solicită consiliere în domeniul specific;
- Întocmeşte rapoarte şi informări periodice privind activitatea desfăşurată în conformitate cu prevederile legale.
Compartimentul administrativ
Compartimentul administrativ are următoarele atribuţii:
- întocmește propunerile anuale privind cheltuielile administrative;
- gestionează și răspunde de exploatarea eficientă ale mijloacelor fixe, obiectelor de inventar și bunurilor materiale aflate în administrarea operativă directă a sediului instituției ;
- participă la inventarierea mijloacelor fixe și ale obiectelor de inventar și a celor privind transmiterea mijloacelor fixe și obiectelor de inventar la alte unități în condițiile legii ;
- participă la procedura de scoatere din funcțiune și casare a unor bunuri pe care le administrează, pe baza hotărârilor consiliului județean;
- propune, urmărește încheierea, actualizarea, modificarea sau rezilierea, după caz, a contractelor de prestări servicii sau de furnizare ale utilităților privind : energie electrică, energie termică, apă rece, apă caldă, apă canal – epurare, salubrizare – transport gunoi menajer, telefonie fixă și mobilă, cablu TV, și alte utilități după caz, atât pentru sediul Consiliului Județean Bihor, cât și pentru celelalte locații ale consiliului județean unde își desfășoară activitatea personalul angajat al instituției;
- asigură întreținerea instalațiilor de încălzire, alimentare cu apă, energie electrică, instalațiilor de aer condiționat, la sediul instituției cât și pentru celelalte locații ale consiliului județean unde își desfășoară activitatea personalul angajat al instituției;
- asigură întreținerea și curățenia în birouri, holuri, săli de ședință și alte spații la sediul instituției;
- răspunde de organizarea și desfășurarea activităților de întreținere, reparare și exploatare a mijloacelor auto din dotare;
- asigură piesele de schimb, carburanți și lubrifianți pentru mijloacelor auto din dotare;
- efectuează recepția bunurilor și materialelor procurate și asigură depozitarea, conservarea, buna gospodărire și gestionare a lor;
- eliberează foile de parcurs, completează Fișa Activității Zilnice ( FAZ), pentru fiecare autovehicul din dotarea parcului auto al instituției, și întocmește actele privind consumul de carburanți;
- întocmește documentele specifice și răspunde de depunerea anuală a declarațiilor de impunere a mijloacelor de transport auto ale instituției la U.A.T. Primăria Municipiului Oradea.
- organizează, coordonează, îndrumă și controlează activitatea specifică de apărare împotriva incendiilor la nivelul consiliului județean, participă la activitățile organizate în acest sens de instituțiile specializate;
- colaborează cu Jandarmeria Română și S.C. de pază și protecție, Inspectoratul de Poliție Județean Bihor, după caz, pentru întocmirea și avizarea planurilor de pază ale instituției, urmărește derularea contractelor prestări servicii privind serviciile de pază la sediul instituției și la celelalte locații ale consiliului județean unde își desfășoară activitatea personalul angajat al instituției;
- răspunde de asigurarea, cu respectarea cadrului legal a cotei de carburant ce revine pentru fiecare mijloc de transport din dotare.
- îndeplinește orice alte sarcini din domeniul său de activitate prevăzut în acte normative trasate de șefii ierarhici superiori și dispozițiile conducerii consiliului județean.